Fiskeåret 2010

Följ Harran under fiskeåret 2010 - varje fisketur (samt en del andra fiskerelaterade händelser) kommer att dokumenteras här i text, bild.
Ännu mer om mitt fiske finner ni på:

2010-09-19 - Lite fiske...

Varit ute på lite fiske både lördag och söndag denna helg.

På lördagen var jag och Fredde Foto iväg till älven, och för en gångs skull lämnade vi båten hemma och fiskade från land. Vi tänkte att det nog skulle fungera då vattennivån var väldigt låg, och dessutom hade vi med oss en kasse öl (för att träna inför nästa helgs Snorsen-resa).

Fisket var ganska trögt och vi fick bara en del mindre harrar. Som vanligt var de intressanta vaken för långt ut, trots det låga vattenståndet. Det blev mer pilsner och mindre fiske ju längre tiden gick, och vid middagstid blev vi hämtade. Ingen sparad fisk men en trevlig tur.

Idag blev det ett par timmar vid Stor-ede, Ammerån. Vi var lite lagom sega, jag och Fredde Foto, och då det bara var smått som högg så ledsnade vi ganska snabbt. Skönt väder iallafall, alltid nåt att vara glad för :-)

2010-09-04 - Trögt!

Längesen jag var ute på en riktig fisketur (och inte bara visa andra var man ska fiska) - men idag var det äntligen dags igen. Jag och Fredde Foto hade lovat färsk fisk till middag, och vi gav oss iväg till älven redan i lunchtid. Soligt, men kanske lite väl kallt och lite vind emellanåt - men det kändes som att förutsättningarna var riktigt bra.

Det blev en lång fisketur för att få ihop till en middag. Det var osedvanligt trögt och fem timmars fiske gav inte mer än fyra abborrar och tre harrar - bitvis var det över en timme mellan huggen och det är man inte van i älven.

Vi fick iallafall tillräckligt för att ordna middagen, men trögt var det!

2010-07-28 - Indalsälven

Perfekt väder frammåt kvällningen - varmt, vindstilla och perfekt läge för fiske nedan Hammarforsen. Förväntansfulla åkte jag och Fredde Foto ner mot älven och såg... en dammlucka fullt öppen och klart högre vattenstånd än igår - typiskt!

Här hade vi hoppas på fiske efter vakande harr, men istället fick det bli lite abborrfiske eftersom högvattnet, och det faktum att höjningen kommit under dagen, verkar ha gjort harren väldigt ovillig att vaka.

Vi fiskade inte länge, men fick iallafall fyra hyfsade abborrar. Älven måste nog ner ett par tre decimeter innan det känns riktigt hett igen...

2010-07-25 - Sörviksjön

Hälsade på i Sörviken i går och det blev en fisketur på eftermiddagen för att ordna med fisk till kvällens middag. Fint väder, förutom en sval vind som visade sig nångång ibland och ett täcke av dis som stängde ute en del sol.

Jag och Katten körde drag några timmar och fick mängder med fisk - närmare ett femtiotal abborre (många små som fick gå tillbaka, men skapligt många som togs tillvara och senare fileades). Katten fick dessutom en harr. Middagen ordnades alltså utan några som helst problem :-)

Kvällen spenderades sedan i ett vindskydd vid sjön - det var vidunderligt vackert (något bilden försöker återge, men så vackert som det var i verkligheten går inte fånga på bild).

2010-07-22 - Indalsälven

Varit på en liten semestertripp från i tisdags tills ikväll. Under tisdagen blev det lite fiske - jag, Katten samt Micke och Matilda spenderade tisdagseftermiddagen i en båt på Indalsälven, området från Ammeråns mynning och uppströms.

Harrfisket gick trögt (det vakade nästan ingenting) och trolling gav endast lite småabborre. Jag hade dock tur att få en riktigt fin Sik på en Veltic, men det var det enda vi fick som var värt att spara.

Vi avslutade med mete vid Ammeråns utlopp och detta gav ytterligare ett antal småabborrar - sammanfattningsvis en trivsam båttur i gott sällskap, men lite trögt fiske...

2010-07-16 - Lillsloken

Igår var det tävling igen för Pike Conquers - denna gång en ny tävling i Ansjön i Kälarne. Tävlingsreglerna var som vanligt fyra timmars gäddfiske, och flest kilo gädda vinner.

Vi var ordinarie besättning som strax innan klockan 16 tacklade våra spön, och när startskottet gick började vi trolla oss ut ut startområdet och lät de andra dra iväg - ett ganska dumt val skulle det visa sig...

Minken påstod sig ha ett hugg ganska tidigt, men sen blev det dött. Vi trollade och kastade och testade alla möjliga beten utan resultat. När halva tävlingstiden gått, och vi fortfarande var nollade, började vi fundera vart alla andra båtar var. Det visade sig att de var i en annan sjö, Mellansjön, som man når från Ansjön via en liten å. Där lossnade det även för oss (eller, rättare sagt, för hälften av oss). På den timme vi hann spendera i denna sjö fick Pelle fyra gäddor och Dalle tre. Detta gav oss 9,3 kilo totalt och en placering nära topp tre (treorna hade 11 kilo). Hade jag och Minken skött oss någorlunda och åtminstonde fått någon gäddda var så hade vi aspirerat på segern (Team HP vann på lite drygt 14 kilo), men vi blev alltså helt utan - man undrar om man får vara med i laget nästa säsong...

2010-07-12 - Singsån

Igår eftermiddag åkte jag och Fredde Foto på en liten upptäcksresa till Singsån. Vi provade ån i närheten av Mannsjöbackarna och hittade en fin liten pool som vi fiskade av - jag med småspinnare och Fredde med fluga.

Inte ett hugg så vi begav oss en bit uppströms. Här lyckades jag iallafall få en liten öring, men vi blev inte långvariga på grund av följande; jag vinglade mig ut på en sten, böjde mig lätt frammåt, det sa plopp och så låg mobilen på åns botten...

För att fiska upp mobilen var jag tvungen att blöta mig helt. Nu var det ganska varmt i vattet, så det var väl ok - värre med stackars mobilen då som inte tyckte om att bada. Den verkar dock ha gått till sig under natten och med lite tur går den att rädda...

2010-07-11 - Träsket

Det blev en liten fiskesemester i år iallafall - torsdag-lördag tillbringades i Siken vid Stora Harrträsket tillsammans med Räven, Nicke och Fredde Foto.

Till skillnad mot tidigare besök i träsket var fisket riktigt trögt och det var besvärligt att ens få ihop middagsfisken. Harren var helt enkelt inte på hugget. Vi fick dessutom abborre, något jag aldrig varit med om förut i träsket och kanske ett illavarslande tecken.

Det blev en del harr, såpass att vi slapp gå hungriga men inte mycket mer, men man hinner bli ganska less när det emellanåt går flera timmar mellan huggen...

2010-07-07 - Sörviksjön

Nyss hemkommen efter en liten semestertripp med sonen. Gårdagen tillbringades i Sörviken och såklart måste man passa på att fiska lite när tillfälle ges...

Det blev en liten eftermiddagstur med båt ut på sjön; Katten, Anders och jag. Innan vi åkte ut fick information om att fisket i sjön nog inte skulle vara så bra, och att vi nog inte skulle få något. Så blev det nu tack och lov inte...

Vi körde drag och det nappade skapligt med mindre abborre. Det högg överlägset oftast på Anders drag - den orangea rapalan som så ofta funkar så bra i älven. Nu hade jag tyvärr bara en sån, och de drag jag och Katten provade var långt från lika effektiva. Min fångst slutade i fyra borrar, Katten fick en, och Anders fick hela 15 stycken! Dessutom fick han en sik, hans första. Det var en nöjd kille som visade upp fångsten efteråt.

Sörviksjön testar jag gärna igen - sjön skall enligt uppgift hålla harr, öring, abborre, gädda och sik och ligger vackert.

2010-07-05 - Ammerån

Åkte en sväng till Ammerån idag för att kolla läget. Mycket vatten fortfarande och med det besvärligt fiske. Vid baracken provade jag lite spinnfiske och fick en handfull småöringar på Veltic - kändes dock ganska meningslöst så jag höll inte på särskilt länge.

Blir nog att avvakta Ammerån en tag till, så att vattennivån hinner bli lite trevligare...

2010-07-04 - Singsjön

Långt mellan fisketurerna nu, men med så mycket vatten överallt är det inte så mycket att göra åt. Idag blev dock suget alltför stort och gädda kan man ju alltid fiska när det inte fungerar i strömmande vatten.

Jag, Pelle, Dalle och Fredde Foto tog oss en liten eftermiddagstur på Singsjön. Varmt och behagligt väder med en tidvis ganska kännbar vind som friskade upp. Gäddorna var väl inte riktigt på hugget, men vi fick iallafall en handfull på de timmar vi var ute. Trolling gav bäst utdelning, men vi fick också några på Jerk-fiske. För min del fungerade skitmörten bäst, men det högg även en del på andra färger.

Trevligt att vara ute, men nu ser jag fram mot den kommande Sorsele-resan samt bättre vattenstånd i älven.

2010-06-17 - Svårfiskat...

Igår eftermiddag/kväll blev det en liten sväng ut på älven. Vattennivån är fortfarande ganska hög, men dom har stängt alla luckor i Hammarforsen iallafall. Vädret var väl skapligt, om än lite väl blåsigt.

Vädret, vattennivån och det faktum att båten tar in vatten igen gjorde det besvärligt att manövrera under trollingen - och det var ju lite synd då trollingen var det enda som fungerade bra igår. Det vakade en del de få stunder vinden mojnade, men det var som förgjort att ta sig i läge - precis då man hamnade rätt friskade vinden i igen.

Det blev alltså trollingen som levererade - jag fick tre fina harrar och en skaplig öring på orange rapala. Fredde Foto som var med lyckades inte lika bra - han hade en riktigt tung fisketur med flera trassel, ett par tappade fiskar och slutligen en bortkastad wobbler...

2010-06-13 - Storsloken

I går var det gäddfisketävlingen Storloken och Pike Conquers var självklart med. Vi var ordinarie besättning denna gång och siktade på en pallplats. Det började bra då Minken fick en gädda redan då vi trollade oss ut från startområdet - taktiken vi valde var att trolla oss upp efter södra stranden och stanna till emellanåt för att kasta av olika områden.

Det funkade väl skapligt måste man väl säga - vi fick ihop knappt 22 kilo gädda vilket räckte till en 14:e plats bland de cirka hundra ekipage som kom till start.

En stabil insats, men det saknades det lilla extra för att man ska vara riktigt nöjd.

2010-06-09 - Efter regnet...

Efter en hel del regn ett par dagar så vände det i eftermiddag och närmare kvällningen blev det riktigt fint. Vattennivån fortfarande ganska hög i älven - en dammlucka fortfarande öppen - men klart fiskbart.

Med dessa förutsättningar tog jag och Fredde Foto oss en tur ut på älven nedan Hammarforsen. Vi inledde med lite trolling utanför ön, och ganska snart hade jag fått två skapliga harrar på en orange wobbler. Provade lite kast med Panter, men det gick trögt. Trollingen gav ytterligare ett par harrar som dock fick gå tillbaks.

Efter en stund gav vi oss av upp mot Pelle-nacken och på vägen fick Fredde en fin harr - lustigt hur glatt dom hugger på så stora drag egentligen.

Väl uppe i viken bytte jag till en Veltic, och det gjorde susen för sinnfisket. Ett antal harrar, av vilka jag sparade två, och en fin abborre blev resultatet. Det vakade lite då och då under hela fisketuren så nästa gång åker flugspöet med i båten.

En fin fisketur - totalt fem harrar och en abborre sparade - man kan inte klaga!

2010-06-06 - Lits-gäddan

Säsongens första tävling, åtminstone för min del. Vi styrde i ottan kosan mot Lit och den årliga gäddfisketävlingen Lits-gäddan. Vi var tre ordinarie i laget; Kapten Dalle, Håvmästaren Minken och jag. Dessutom förstärkta med Sandelin som ersatte Pelle. Det kom knappt trettio ekipage till start.

Det började riktigt bra för oss, och framförallt för mig. Redan i starten började vi köra lite trolling alldeles utanför startområdet, och jag fick nästan på en gång en hyfsad gädda på min gamla pålitliga Bomber. Vi körde vidare en stund till, och snart hade jag landat ännu en gädda. Vi bestämde oss för att fortsätta på den inslagna vägen och höll oss kvar i området utanför starten hela tävlingen.

Efter min fina inledning gick det trögare - jag fick en gädda ytterligare och stannade alltså på tre bonkningar. Dalle kom dock igång och med en för dagen mycket vass Swim Whizz tog han till slut 7 gäddor - den största en bit över fem pannor. Minken lyckades lura två och Sandelin (som fick fler trassel än gäddor) stannade på en. Bitvis kändes det väldigt trögt, men en skaplig fångst får man ändå säga - det sista lilla extra fattades dock idag.

När detta skrivs är resultatlistan ännu inte publicerad, så jag vet inte exakt vart vi placerade oss. Vinnande laget var klart överlägsna med 45 kg, tvåorna stannade på 37 kg och treorna på 25 kg - tror inte vi var långt alls från pallen, men det visar sig vad det lider... jag återkommer med vår exakta placering senare...

2010-05-20 - Vårflod!

Nu har vårfloden kommit på allvar! Jag och Fredde Foto skulle ta oss en liten kvällstur på älven. När vi passerat bron såg vi att alla dammluckor stod fullt öppna och att vattnet var otroligt högt, men är man på väg så är det lika bra att fortsätta...

Vi fick sjösätta långt uppe på den väg som går ner till den egentliga sjösättningsplatsen - det är flera meter högre vattenstånd än när det är någorlunda normalt. Vi trollade oss ner till Halåns mynning, ett ställe vi trodde skulle kunna funka trots vattenståndet. Där anslöt Dalle och vi fiskade en stund, helt utan resultat.

Ledsnade efter en stund, Dalle lämnade båten, och vi började köra uppströms för full maskin för att ta oss hem - det tog oss 50 minuter! Lite dumt att bege sig så långt nedströms med tanke på de vattenmängder vi måste forcera...

Nu blir det till att vänta ett tag innan det är vettigt att ge sig ut igen - mycket vatten som ska rinna undan...

2010-05-13 - Kanonfiske!

Första båtturen i älven för denna säsong blev en riktig hit!

Jag och Fredde Foto åkte ut på älven i eftermiddags - hade hämtat båten från sin vinterslummer och det var dags att kolla om båten ville hålla tätt, och om motorn ville gå...

Det ville den utan att jäklas det minsta, och fisket blev mer än bra - vi trollade oss inledningsvis runt Pelle-Nacken, och det gav oss en gädda... en liten rackare som var lite rolig då den kämpde väl. Ytterligare ett svep gav en till gädda, denna gång större... men inget mot vad som komma skulle...

När vi drog oss nedströms, efter en stund, och nära ön så fick både Fredde och jag harr på våra vobblers - kan tyckas lite skumt att harrar hugger på drag som egentligen passar gädda och abborre bättre, men mina erfarenheter säger att det är helt normalt i älven.

Sista timmen spenderade vi i området kring ön. Fredde fick en riktigt fin öring på vårt sista svep uppöver, och vi var egentligen nöjda med fisketuren och på väg mot land då det det högg... och vilket hugg! Det tog tvärstopp! Jag kände dock genast att det var fisk på kroken, och inte bottennapp, och att fisken som huggit måste vara riktigt stor!

Det tog mig en halvtimme att få fisken så pass uttröttad att jag kunde få tag med huggkroken. Under resans gång var den alldeles nära båten flera gånger, men efter att ilsket ha tittat på oss bestämde den sig för att dra... det sjöng i linan och tjöt i rullen!

Till slut låg gäddan iallafall i båten, efter mycket besvär.

En riktig storgädda!

2010-05-10 - Sportfiskemässan mm

I helgen stod jag i Ragundadalen turisms monter på sportfiskemässan i Sundsvall. Det var trevligt - vi informerade om fisket i kommunen, visade filmen som vi var med i ifjol, bjöd på godis och lite annat...

Det var inte så mycket folk på mässan som arrangören hade hoppats - kanske 6 000 hela helgen och man hade hoppats på uppåt 10 000 - man får väl se om mässan kommer tillbaks till norrland igen.

Blev alltså inget fiske för min del i helgen. Kan dock meddela att öringen verkar ha börjat hugga lite i Ljustorpsån - har rapporter om fångster både fredag och lördag. Bara vinterståndare dock, men det kanske är "färsk" fisk på G snart.

2010-05-02 - lite fiske...

Hade besök i helgen av Stor-Tobban, Karin och Kia. I går eftermiddag gav vi oss ut på en liten fisketur ner till älven. Vi höll oss i området kring ön och kastade främst efter gädda.

Det hände ingenting - inte ett hugg!

Efter ett tag fiskade vi inte längre - istället ägnade vi oss åt att grilla korv och dricka lite gott.

En fin dag, men som sagt, stendött.

2010-04-06 - seg inledning

Fiskeåret har börjat betydligt trögare än ifjol. Dels på grund av den sega vintern och dels på grund av min egen livssituation just nu. Men, ett par kortare trippar ner till älven har det ändå blivit den senaste tiden. Har provat nedan Pelle-nacken lite, vadat ut och kastat av de ställen som normalt håller fisk. Inte ett hugg på de korta stunder man pallar med att stå utvadad i det iskalla vattnet.

Hoppas våren kommer på riktigt snart - det har snöat här inatt så det känns en bit bort...

2010-01-01 - årets första inlägg

Fiskeåret 2009 är till ända och ett nytt år med nya spännande fisketurer har precis kommit igång....

Fiskeåret 2009 kan ni läsa om här.