Fiskeåret 2011

Följ Harran under fiskeåret 2011 - fisketurer (samt en del andra fiskerelaterade händelser) kommer att dokumenteras här i text, bild.
Ännu mer om mitt fiske finner ni på:

2011-09-24 - Tjärnfiske

I dag blev jag visad en tjärn jag aldrig varit vid förut - har knappt ens fiskat i området (Kälarne-trakten) tidigare. Tjärnen var en mycket trevlig bekantskap - lämpligt stor, inte så lång promenad från väg och så var dessutom fisket riktigt bra!

Vi fiskade ett par timmar mitt över dagen. Vädret var bra - en riktigt fin höstdag - växlande molnighet, ett tiotal plusgrader och en lättare vind. Fantastiskt skönt att vara ute efter den senaste tidens ruskväder.

Efter den senaste tidens myckna regnande så kände jag mig ganska osäker på om det skulle gå att få något överhuvudtaget. Jag blev mäkta förvånad då det högg en öring redan på första kastet! Jag fiskade inledningsvis med Veltic och det högg skapligt.

Blev informerad om att det är rödingen som är den art som ses som tjärnens storvilt, och efter att det tagits en fin röding på mask ändrade jag taktik. Jag fick låna en modifierad Toby - trekroken var ersatt med en decimeterlång tafs i vars ände det satt en maskkrok på vilken det såklart skulle apteras en mask. Man skulle helt enkelt kasta ut och sedan långsamt veva in tacklet - det visade sig fungera!

Tre öringar och en fin röding på ett par timmars fiske blev mitt facit för dagen - en mycket lyckad fisketur i ett nytt vatten, i trevligt sällskap och med trivsamt väder - livet är helt enkelt underbart ibland!

2011-09-05 - Långbrottsjöarna

I torsdags kväll åkte vi; jag, Tobbe, Pontus och Micke till Fjällnäs för att dagen efter ge oss ut på en fjällfisketur. I Fjällnäs mötte Håkan upp från Östersund och kvällen gick i förväntningarnas tecken - på fredagen skulle vi ju få en massa öring!

Efter en stadig grötfrukost packade vi ryggsäckarna och påbörjade den drygt två timmar långa vandringen upp på det härjedalska renbeteslandet. Det var bra väder för vandring - växlande molnighet och lämpligt svalt - och trots att ryggsäcken var rejält tung (vindunkar väger ju en del) så var man inte alltför sliten när vi slutligen kom fram till Långbrottsjöarna.

Långbrottsjöarna ligger ungefär 8 km vandring från Fjällnäs. De ligger på kalfjället, håller öring och röding, och förutom sjöarna så är ån som rinner ut i den övre sjön intressant för fiske. Vid sjöarna ligger ett vindskydd med dass, samt en gammal övergiven fjällstation.

Eftermiddagen ägnades förstås åt en hel del fiske. Vi hade hoppats på att vinden skulle mojna lite, och att det kanske skulle börja vaka, men så blev det inte. Jag, Tobbe och Pontus fiskade med spinn och Micke och Håkan med mask. Håkan gick uppströms ån medans vi andra höll oss till åns utlopp eller sjön. Fisket var trögt, men vi fick iallafall ihop öring så det räckte till en rejäl förrätt öring-sashimi. Köttet hade underbar färg av den gamarus-diet som tydligt råder i sjön.

Efter en trevlig kväll vid lägerelden, och en iskall natt i fjällstationen, vaknade vi av att solen sken in genom det obefintliga fönstret - idag skulle kanske vädrets makter vara med oss, och därmed göra fisket bättre. Så blev det nu inte - vi hade inte mer än hunnit äta och dricka frukost innan ett stort molnområde, med tillhörande rejäl blåst, drog in över oss. Vi kämpade ändå på och fiskade ett antal timmar, men det var ännu tjurigare än under fredagen. Jag och Håkan var iallafall tjurigare än fisken och lyckades även denna dag lura öring, men det kändes ganska skönt att packa ihop och bege sig mot stugan i Fjällnäs när klockan närmade sig middagstid.

Vi hade som sagt vädret mot oss denna gång, men jag ger mig gärna av på vandringen upp till sjöarna igen. Jag gissar på att man kan ha ett riktigt kul torrflugefiske där när förutsättningarna är de rätta. Denna gång var det Velticen som fick ge mig mina fångster då fluga inte var ett fungerande alternativ i rådande blåst.

Så, på återseende vid fjällstationen vid Långbrottsjöarna :-)

Se mer bilder från resan på Facebook.

2011-08-05 - Ljungan

Det är nog mer än tio år sedan jag fiskade i Ljungan senast, och då var det havsöringsfiske på våren jag provade - senast jag fiskade harr där är ännu längre sedan. I går gjorde jag, tillsammans med Nicke, ett nytt försök. När det började gå mot kväll åkte vi upp mot Viforsens kraftstation för fiske inom Tuna Östra FVO.

Det var mulet och regnet hängde i luften, men det det var ändå behagligt varmt. Nedan kraftstationen var älven lugnflytande, stor och bred och vi såg inga strömmar lämpliga för harrfiske. Det vi däremot såg var ett stort gäng öringfiskare - de var så pass många att det bildades kö till området närmast det vindskydd som fanns där. Vi provade några kast men begav oss snart nedströms.

Nästa anhalt blev Grenforsen, och på väg dit öppnade himlen alla sina kranar - det började ösregna! Som de halvgalna fiskare vi är så fiskade vi ändå. Nicke med fluga och jag med spinn - genom att prova båda metoderna borde vi maximera möjligheterna till hugg. Och ett hugg är allt vi fick - jag hade på en fisk på min Panter, men det var allt.

Sista anhalten blev Stocken, och här såg älven riktigt inbjudande ut vad avser harrfiske - en lång fin ström med lämplig fart. Såg och såg förresten; det började bli riktigt mörkt, men regnet hade åtminstone avtagit. Vi tjurade på en stund utan resultat - måhända harren inte riktigt tyckte om det väderomslag dagen bjudit på, eller så kan det ju vara så att det inte finns något vidare med harr i älven?!

Frågan är hur länge det dröjer innan jag provar Ljungan igen...
Stocken såg ut som ett trevligt fiskeställe, men det bär emot att betala 120:-/dygn för ett fiskekort till ett harrfiske som knappast når några högre höjder. Jämfört med andra harrvatten och dess kortpriser vore 60:-/dygn mer lämpligt, och med tanke på klassen på harrfisket, som man får en uppfattning om när man surfar på ämnet, kanske ännu lägre.

2011-07-22 - Indalsälven & Ammerån

Det var en fantastisk fin dag igår - varmt och soligt och inga åskväder som störde. Eftermiddagen ägnade jag åt fiske i Indalsälven - området utanför Ammeråns mynning. Trolling ut till grundområdet alldeles ovan mynningen gav ett par abborrar, men sedan bytte jag angreppssätt - det vakade ju en och annan harr kring grundet.

Inledningsvis gick det trögt med torrflugan, så efter en stund blev det blev Velticen som fick förtroendet och det fungerade. Ville dock inte riktigt släppa tanken på flugfisket och körde växelvis torrt och Veltic, och efter ett tag kom jag på vad som fungerade för dagen - harren tog bara på Ismopuppan när den stripade i ytan. Vid fridrift var det dött, men så snart linan sträckts ut och flugan börjat stripa, eller då jag långsamt vevade in linan, så var det goda chanser till hugg.

Fisketuren gav hyfsat med harr och en del abborre - det enda som kanske saknades var den där finare harren som skulle ha gjort fisketuren riktigt bra, men helt ok som det nu blev.

Efter middagen tänkte jag på Ammerån - så uselt som dagen innan ska det ju inte behöva vara även när förhållandena är tuffa. När det blir så varmt i vattnet som det är nu tenderar harren söka sig till mer strömsatta, syrerika områden, och då är området kring Vårv knappast det bästa. Det borde gå att få lite harr uppe vid Röningsforsen tänkte jag, och det måste förstås provas.

Jag spenderade ett par timmar vid ån och fiskade av utloppen i Röningsforsen; ingångarna till Stor-ställe och Storede. Min teori visade sig stämma och, även om det var trögt även denna kväll, så fick jag en del matharr. Som vanligt var det svartnymfen som dominerade flugfisket, och jag provade även lite Veltic-fiske som även det fungerade hyfsat.

En fin dag med ett par trevliga fisketurer.

2011-07-21 - Ammerån

Det var ett tag sen jag gjorde en rejäl fisketur till Ammerån. I går kväll var det läge och jag gick ner till Vårv i åttasnåret. Det hade regnat en hel del under sena eftermiddagen men det hade lättat och var varmt och skönt när jag gick. Nere vid Vårv var det bara att konstatera att ån var som jag egentligen redan visste - nästan väl lågt vattenstånd och, det sämsta av allt, nästan 20 grader varmt i vattnet.

Jag fiskade omväxlingsvis vid Vårv, Ajaxstället och nedan Skeftes, med ett par regnavbrott i vindskyddet, till väl efter midnatt men lyckades bara fånga lite småfisk. Än en gång besannades det faktum att fisket i regel blir synnerligen trögt när vattentemperaturen blivit så hög som nu - man ska ha tur att hamna i en rejäl kläckning om man ska få vettiga fångster.

En skön kväll hursom, och kaffet var ju gott :-)

2011-07-16 - Torpingen

Det är nog tio år sedan jag senast fiskade harr i Ljustorpsån, men idag var det dags igen. Lämnade sonen hos en kompis och åkte till brohöljan. Otroligt kvavt och flera kolmörka molnområden runt omkring, men vid ån sken solen när jag kom dit vid lunchtid. Jag inledde med att fiska vått på det sätt jag lärde mig på min Colorado-resa (med flöte, stor attraktor och mindre nymf längst ut) - skulle bli intressant att se hur detta skulle fungera i ett svenskt vatten.

Jag fiskade mig uppströms, helt utan resultat - inte en känning. Bytte till torrfluga, en liten fallskärmshacklad Adams, trots att det inte vakade någonstans och det gjorde susen. Det högg en hel del på torrt - bara småharr dock så jag började efter en stund fiska mig tillbaka mot brohöljan.

Att träna mothugg på småharr är väl sisådär inspirerande så jag hade redan börjat planera för hemfärd när ett rejält regn drog in - det började vräka ner och jag hann bli totalt dyngsur de minuter det tog mig att komma tillbaka till bilen.

Några timmars fiske blev det och ett gäng småharrar - den amerikanska riggen får vänta med att visa eventuell klass även på denna sida atlanten...

2011-07-15 - Träsket

Fiskat Stora Harrträsk i veckan. Sisådär resultat, bland annat beroende på en alltför hård blåst i flera dagar som starkt begränsade tiden på sjön. Artikel kommer senare här på sidan - håll utkik!

2011-06-27 - Colorado

Kom hem igår från två veckors semester i Pagosa Springs i Colorado - en semester med mycket fiske i fantastisk miljö. Fyllig reseberättelse kommer senare här på Pelles Fiske.

2011-06-04 - Storsloken

Så var det då dags för årets upplaga av Sveriges största och bredaste gäddfest (det är vad arrangörerna själva skriver på storsloken.se iallafall). Enligt uppgift var det 116 ekipage anmälda - rekord igen för tävlingen som växer år från år. Pike Conquers hade denna gång endast halv ordinarie besättning, och det var förutom mig kapten Dalle. Pelle och Minken hade förhinder denna gång och ersattes av Robban Mr Natriumklorat Wikander och Niklas Mr Fugelsta 2010 Jönsson. Nytt för i år var att tävlingstiden var utökad till 5 timmar, från 11 - 16.

Det regnade rejält när jag åkte mot Stugun men slutade lagom till att tävlingen skulle börja. Skönt att slippa regn, men det blåste rejält och skulle så fortsätta hela dagen. Vi tog det lungt i starten och riktade in oss på södra stranden ganska nära startområdet. Vi växlade mellan trolling och att stanna och kasta av intressanta områden, och de två vikarierna lyckades ganska snabbt få varsinn gädda. Sen blev det trögt, och den snudd på outhärdliga blåsten gjorde att vi letade oss över till andra sidan och en avlång vik som gav åtminstone lite möjligheter till lä. Där fick Robban en ganska fin gädda, men mer blev det inte.

När klockan var en stund efter 15 började vi trolla oss mot start- och målområdet. Jag och Dalle var lite lagom less vid det här laget - skulle vi, dom rutinerade rävarna i laget, bli nollade?! Sista halvtimmen kastade vi av södra sidan alldeles ovan målområdet, och där lyckades båda jag och Dalle dra varsinn gädda - skönt att slippa höra de gliringar som annars garanterat kommit från Robban och Niklas. Vi fick alltså bara 5 gäddor totalt detta år, men tack vare Robbans större gädda så fick vi ändå ihop lite drygt 11 kilo. Segrarna hade drygt 37 kilo så vi var rejält slagna. Det togs bara drygt 600 kilo gädda totalt detta år - de svåra väderförhållandena gjorde nog sitt. Den slutgiltiga prislistan är i skrivande stund inte publicerad så vart vi hamnade i startfältet vet jag ännu inte.

2011-05-06 - Torpingen

Funderade en god stund på om jag verkligen skulle ut på fisketur idag. Vädret var nämligen inte särskilt trevligt i eftermiddags - rejält gråmulet, ganska kallt och regn då och då. Dessutom så hittade jag inte mina flugaskar med havsöringsflugor som i flyttbestyren nog hamnat i Färsån. Efter att ha kollat igenom mina fiskelådor och hittat två gamla, välslitna flugor på rostig krok så bestämde jag mig; jag åker och fiskar trots allt!

Åkte till Ljustorpsån, och precis när jag kom fram så började molntäcket spricka upp och solen titta fram. Jag började ovan bron och knöt på den fluga som var i bäst skick av de två. Efter en stund förflyttade jag mig uppströms för att fiska av en intressant sträcka. Det enda som hände där var att jag efter en stund satte flugan i botten och jag hade nu bara en fluga kvar att förlita mig på. Den såg mer än anskrämlig ut - en gammal Mickey Finn bunden på en stor dubbelkrok med gles vinge och löst sittande silverkropp.

Fiskade en stund till på samma ställe innan jag gav mig av upp till det heta stället - silverkroppen var nu helt försvunnen så nu hade jag en fluga med svart kropp och gles röd-gul vinge. Att jag skulle lyckas få något kändes väldigt tveksamt, och känslan förstärktes av att de jag träffade på efter ån alla kunde rapportera noll och intet vad gällde kontakt med fisk.

Men skam den som ger sig - ett svep vid det heta stället skulle det ändå bli, och döm om min förvåning när det efter en stund faktiskt högg! Det var långt ifrån den största av öringar jag fått i ån, men det var iallafall en öring.

Vädret blev bara bättre och bättre ju längre kvällen led, om än lite kallt. Jag fiskade mig tillbaka mot bilen utan några mer känningar, men som helhet en riktigt fin fiskekväll.

2011-04-24 - påskfiske

Det har varit fantastiskt väder de senaste dagarna och det passade bra att åka upp till Hammarstrand och hälsa på Fredde Foto med familj ett par dagar - då vet man nämligen att det kommer att bli fiske!

I går provade vi nedan Hammarforsen. Luckorna stod öppna i kraftverket och det var väldigt högt vattenstånd. Man fick i princip stå uppe i skogen och kasta. Trodde väl knappast vi skulle få något, men efter någon timmes nötande med en toby så högg det - en pigg öring som hoppade och slog. Fantastiskt roligt att få känna rycket i spöet igen efter en lång och kall vinter. Något mer fick vi inte, men med tanke på förutsättningarna var jag mycket nöjd med resultatet.

I dag inledde vi med att fiska ovan Krångede kraftverk. Vi kastade en god stund utan resultat. Ännu varmare än i går - väldigt skönt bara att vara ute. Vi fortsatte till nedan Gammelänge, södra sidan. En stunds kastande gav där en mindre öring och jag fick se ytterligare en öring som följde efter tobyn utan att hugga. På dessa ställen var vattennivån inte alls särskilt hög, och vi såg till och med hur nivån sjönk medans vi var ute.

En mycket bra inledning på säsongen - underbart väder, trevligt sällskap och fisk båda dagarna!

2011-01-25 - årets första inlägg

Fiskeåret 2010 är till ända och ett nytt år med nya spännande fisketurer har precis kommit igång....

Fiskeåret 2010 kan ni läsa om här.